woensdag 30 april 2014

How To: Menstruatiepijn draaglijker maken.

Heey allemaal! Deze blog gaat eigenlijk over 'tips and tricks' over het leven. Vooral over de leuke dingen van het leven, maar één keer in de maand heb je als meisje zijnde natuurlijk ook de menstruatie. Iets wat soms gewoon totaal niet uitkomt of wat je dag flink kan verzieken. Vandaag ga ik het met jullie erover hebben hoe je de pijn lichter kunt maken en wat andere tips.


Gelukkig zijn de eerste dagen van de menstruatie het ergst. Daarna word je de pijn minder. Nou ja, gelukkig? Die eerste dagen moet je wel door zien te komen. De ene vrouw heeft erger last van haar menstruatie dan de ander. Sommige vrouwen vallen erdoor flauw, sommige vrouwen merken er amper iets van. Hoe erg je het ook hebt, het leven om je heen gaat wel door. Dus hoe kun je ervoor zorgen dat de pijn minder word waardoor je normaal kunt functioneren?

Ten eerste: Als je een lange dag hebt of je hebt veel afspraken. Neem een aspirientje. Ik ben soms zo koppig, ook met andere pijn, om heel lang te wachten met het nemen van een aspirine. "Oh, het gaat wel." Of: "Vroeger hadden ze ook geen aspirines. Ik ben sterk, ik kan die pijn makkelijk aan." Wees niet te koppig, neem gewoon een aspirientje. Zeker als je hoofdpijn hebt. Als je te lang wacht, werken ze soms niet meer. 

Als je 's avonds niet kan slapen, maak dan een warme kruik klaar. Leg die tegen je buik en probeer zo toch te slapen. Door de warmte van de kruik ontspant je buik zich een beetje en voel je je misschien ietsje beter. 

Het kan ook zijn dat je misselijk bent. Probeer toch iets te eten. Het is bewezen dat je juist beter moet eten als je ongesteld bent. Ook al heb je het gevoel dat je maag zich omdraait. Eet iets.

Het kan ook zijn dat je juist veel meer behoefte aan eten hebt. Aan chips en chocolade. Daar is niks mis mee. Chocola bezit juist een stofje wat maakt dat je je beter voelt. Maarr.. Stel je hebt een feestje. En je krijgt daar: Patat, chips, snoepjes, heel veel glazen cola.. Je kunt het zo gek niet bedenken of je wordt ermee volgestopt. Als je een feestje hebt en je bent ongesteld, kun je er beter op letten dat je niet teveel eet. Want dan komt het er waarschijnlijk weer uit.

Verdere 'tips and tricks' als je ongesteld bent / moet worden:
1. Wees een beetje lief voor jezelf. Misschien heb je de pest aan jezelf of aan de hele wereld om je heen. Maar besef je waar het door komt. Hormonen. Dat gaat weer over.
2. Probeer het niet op je omgeving af te reageren. Natuurlijk zou het leuk zijn om met deuren te gaan slaan en al je pijn en agressie eruit te gillen. Maar probeer geen ruzie te maken met de mensen waar je van houd. Daar krijg je spijt van.
3. Koop een doos chocola en ga wanneer je tijd hebt daarmee lekker op de bank zitten. Net zoals in van die Amerikaanse films. Dan heb je even je 'ik ben ongesteld en ik vind mezelf nu heel zielig' - momentje en daarna pak je jezelf weer bij elkaar en ga je door.
4. Als jongens zeggen dat je je niet aan moet stellen. Laat het gaan. Zij hebben geen idee hoe hoe een menstruatie kan voelen. Daar kun je eeuwig over in discussie gaan. But they don't know and they never will.



Ik ben geen dokter of expert op dit gebied. Maar ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Ik weet het; Het zijn een beetje de standaardtips. Maar het zijn wel de tips die werken. Ik vind het zelf een beetje raar om hier een artikel over te schrijven. Waarschijnlijk moet ik nog heel erg wennen aan zo'n blog als deze. Het is heel anders dan ik gewend ben, maar het is wel heel erg leuk. =)

Liefs,
Marianne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten